Program Wychowawczy
Program Wychowawczy
oddziałów przedszkolnych
w Szkole Podstawowej
im. Jana Pawła II
w Zendku
Głównym celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest :
1. Zaspokajanie potrzeb dziecka.
2. Organizowanie i wspieranie jego aktywności.
3. Indywidualizacja oddziaływań w zależności od potrzeb, możliwości
i zainteresowań dziecka.
4. Organizacja środowiska umożliwiająca nabywanie świadomości społecznej przez dziecko.
5. Integracja procesu wychowania i edukacji.
6. Respektowanie praw dziecka.
Celem oddziaływań wychowawczych jest:
- zapewnienie przez przedszkole spełniania wobec wychowanków funkcji opiekuńczej, wychowawczej, kształcącej,
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- tworzenie bezpiecznych warunków do wspólnej zabawy i nauki,
- propagowanie „ zdrowego stylu żywienia” i bezpieczeństwa dzieci,
- aktywizowanie dzieci poprzez nowatorskie rozwiązania metodyczne,
- angażowanie rodziców i środowiska do realizacji zadań statutowych przedszkola,
- świadome wprowadzenie dziecka w system pożądanych zachowań,
- zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka,
- poprawa jakości pracy wychowawczej,
- uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej (dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników).
Program Wychowawczy obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych,
- zajęć i zabaw zorganizowanych,
- spacerów wokół szkoły, do lasu, wycieczek, zabaw na placu szkolnym,
- spożywania posiłków.
W naszym przedszkolu
Dziecko:
- poznaje swoje prawa i obowiązki,
- czuje się bezpiecznie,
- rozwija się twórczo i jest samodzielne,
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
- buduje pozytywny obraz samego siebie,
- jest świadome swojej przynależności narodowej,
- uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
- osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
Rodzice:
- uzyskują fachową pomoc pedagogiczną,
- otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
- mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola,
- mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
- mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola,
- czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc,
- są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej i zarządzania placówką.
Nauczyciele:
- Kreują „okazje edukacyjne”, czyli stwarzają dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych
- Kształtują umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie dziecięcej i społecznej poprzez wspólną zabawę, naukę, pracę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu
- Budują obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę
- Zaszczepiają postawy pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób
- Uczą i wychowują własnym przykładem kulturalnego i moralnego życia oraz postępowania
- szanują godność wychowanka jako osoby; akceptują go, uznają jego prawa; pozwalają mu na wyrażanie w sposób wolny jego własnych myśli.
Dobry nauczyciel i wychowawca w naszym przedszkolu, to ktoś kto:
W relacjach z wychowankami:
- jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju,
- zna i przestrzega prawa dziecka,
- jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia,
- jest kreatywny i empatyczny,
- częściej stosuje nagrody niż kary,
- zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic,
- potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.
W relacjach z rodzicami:
- wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej,
- pogłębia wiedzę rodziców - informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
- wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
- uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka,
- stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka,
- zna warunki życia dziecka,
- odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.
ZADANIA
a) INTEGRACJA
Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci o różnym stopniu rozwoju.
Cele szczegółowe:
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- akceptowanie drugiego człowieka,
- rozróżnianie dobra od zła,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- rozwiązywanie konfliktów,
- pomaganie niepełnosprawnym i innym,
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
- stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu przedszkolaka),
- kształtowanie samodzielności,
- kształtowanie odporności emocjonalnej.
Formy realizacji:
- zabawy integracyjne,
- rytmika,
- formy teatralne,
- literatura dla dzieci,
- wystawki prac dziecięcych,
- zajęcia otwarte,
- relaksacja,
- zabawy tematyczne.
b) OBYCZAJOWOŚĆ
Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
- dbanie o dobro własne i innych,
- odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
- używanie form grzecznościowych,
- kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania - dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.
Formy realizacji:
- uroczystości,
- spotkania,
- konkursy,
- publikacje.
c) REGIONALIZM, PATRIOTYZM
Przedszkole tworzy warunki sprzyjające uczestniczeniu dzieci w życiu rodziny, lokalnego środowiska oraz klimat miłości do małej i wielkiej ojczyzny.
Cele szczegółowe:
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
- rozwijanie zainteresowania własną miejscowością i regionem,
- wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej,
- uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa,
- kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
- szanowanie praw człowieka.
Formy realizacji:
- zajęcia tematyczne,
- spacery i wycieczki,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- konkursy tematyczne,
- wystawy okolicznościowe,
- imprezy,
- uroczystości.
d) EKOLOGIA
Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego,
- ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania jej piękna,
- kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu,
- zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody ojczystej.
Formy realizacji:
- wycieczki,
- spacery,
- konkursy,
- prace porządkowe,
- prace hodowlane,
- doświadczenia,
- obserwacje przyrodnicze,
- eksperymenty,
- akcje ekologiczne.
e) ZDROWIE
Przedszkole rozwija umiejętności i nawyki oraz promuje zachowania, które pozwalają spojrzeć na zdrowie, jako wartość.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia,
- nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych, oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym,
- angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola.
Formy realizacji:
- zajęcia z programu profilaktycznego,
- zabiegi higieniczne,
- spacery,
- wycieczki.
W naszym przedszkolu przestrzega się i stosuje :
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoją kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
- Szanuję własność cudzą i wspólną.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
- Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
- Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
- Zawsze mówię prawdę.
- Dbam o naszą salę.
- Przestrzegam zasad bezpieczeństwa.
- Słucham pań.
- Używam grzecznościowych słów.
- Biorę udział w zajęciach.
- Kulturalnie zachowuję się przy stole.
- Sprzątam po zakończonej zabawie.
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA JEST :
- Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:
- często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,
- przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania
- osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności
- Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:
- dba o swe zdrowie, higienę osobistą, wygląd
- stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób.
- Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
- szanuje własność swoją i cudzą,
- mówi prawdę.
- Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:
- zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania
- używa zwrotów grzecznościowych, szanuje innych ludzi
- Przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej, co oznacza, że:
- jest dojrzały społecznie,
- odporny emocjonalnie,
- zmotywowany do nauki w szkole podstawowej.