Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zendku

42 - 625 Zendek, ul. Główna 126 tel.: (32) 393-90-17

Program Wychowawczy

 

Program Wychowawczy

oddziałów przedszkolnych

w Szkole Podstawowej

im. Jana Pawła II

w Zendku

Głównym celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli  i rodziców jest :      

1. Zaspokajanie potrzeb dziecka.

2. Organizowanie i wspieranie  jego aktywności.

3. Indywidualizacja oddziaływań  w zależności od potrzeb, możliwości

    i zainteresowań  dziecka.

4. Organizacja  środowiska  umożliwiająca nabywanie świadomości społecznej przez dziecko.

5. Integracja  procesu  wychowania i edukacji.

6. Respektowanie  praw  dziecka.

 

Celem oddziaływań wychowawczych jest: 

  • zapewnienie przez przedszkole spełniania wobec wychowanków funkcji opiekuńczej, wychowawczej, kształcącej,
  • wspomaganie wszechstronnego  rozwoju dziecka,
  • tworzenie bezpiecznych warunków do wspólnej zabawy i nauki,
  • propagowanie  „ zdrowego  stylu żywienia” i bezpieczeństwa dzieci,
  • aktywizowanie dzieci poprzez nowatorskie rozwiązania metodyczne,
  • angażowanie  rodziców i środowiska do realizacji zadań statutowych  przedszkola,
  • świadome wprowadzenie dziecka w system pożądanych zachowań,
  • zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, 
  • poprawa jakości pracy wychowawczej, 
  • uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej (dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników).

 

Program  Wychowawczy obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie      w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

  • samoobsługi i czynności higienicznych,
  • zabaw samorzutnych,
  • zajęć i zabaw zorganizowanych,
  • spacerów wokół szkoły, do lasu, wycieczek, zabaw na placu szkolnym,
  • spożywania posiłków.

 W naszym przedszkolu

 

Dziecko:

  • poznaje swoje prawa i obowiązki,
  • czuje się bezpiecznie,
  • rozwija się twórczo i jest samodzielne,
  • ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
  • uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
  • buduje pozytywny obraz samego siebie,
  • jest świadome swojej przynależności narodowej,
  • uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
  • osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.

 

Rodzice:

  • uzyskują fachową pomoc pedagogiczną,
  • otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
  • mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola,
  • mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
  • mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola,
  • czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
  • chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc,
  • są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej i zarządzania placówką.

 

                         

                                      Nauczyciele:

  • Kreują „okazje edukacyjne”, czyli stwarzają dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych
  • Kształtują umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie dziecięcej i społecznej poprzez wspólną zabawę, naukę, pracę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu
  • Budują obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę
  • Zaszczepiają postawy pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób
  • Uczą i wychowują  własnym przykładem kulturalnego i moralnego życia oraz postępowania
  • szanują godność wychowanka jako osoby; akceptują go, uznają  jego prawa; pozwalają mu na wyrażanie w sposób wolny jego własnych myśli.

 

Dobry nauczyciel i wychowawca w naszym przedszkolu, to ktoś kto:

 

W relacjach z wychowankami:

  • jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju,
  • zna i przestrzega prawa dziecka,
  • jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia,
  • jest kreatywny i empatyczny,
  • częściej stosuje nagrody niż kary,
  • zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic,
  • potrafi przyznać się do pomyłek i błędów.

 

 

W relacjach z rodzicami:

  • wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej,
  • pogłębia wiedzę rodziców - informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka,
  • wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych,
  • uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka,
  • stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka,
  • zna warunki życia dziecka,
  • odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym.

 ZADANIA

 

a) INTEGRACJA

 

Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci o różnym stopniu rozwoju.

 

Cele szczegółowe:

-     rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,

-     akceptowanie drugiego człowieka,

-     rozróżnianie dobra od zła,

-     przestrzeganie kompromisu w zabawie,

-     rozwiązywanie konfliktów,

-     pomaganie niepełnosprawnym i innym,

-     rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,

-     stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu  przedszkolaka),

-     kształtowanie samodzielności,

-     kształtowanie odporności emocjonalnej.

 

Formy realizacji:

-   zabawy integracyjne,

 - rytmika,

-   formy teatralne,

-   literatura dla dzieci,

- wystawki prac dziecięcych,

-   zajęcia otwarte,

- relaksacja,

- zabawy tematyczne.  

 

b) OBYCZAJOWOŚĆ

 

Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa.

  

Cele szczegółowe:

-   kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie      obowiązków na ich rzecz,

- dbanie o dobro własne i innych,

-   odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,

-   używanie form grzecznościowych,

-   kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,

-   rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania - dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.

  

Formy realizacji:

-   uroczystości,

-   spotkania,

- konkursy,

- publikacje.

  

c) REGIONALIZM, PATRIOTYZM 

 

Przedszkole tworzy warunki sprzyjające uczestniczeniu dzieci w życiu rodziny, lokalnego środowiska oraz klimat miłości do małej i wielkiej ojczyzny.

  

Cele szczegółowe:

-   wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,

-   rozwijanie zainteresowania własną miejscowością i regionem,

-   wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej,

-   uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego    dziedzictwa,

- kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,

-   szanowanie praw człowieka.

 

Formy realizacji:

-   zajęcia tematyczne,

-   spacery i wycieczki,

-   spotkania z ciekawymi ludźmi,

- konkursy tematyczne,

- wystawy okolicznościowe,

-   imprezy,

-   uroczystości.

  

d) EKOLOGIA

 

Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.

  

Cele szczegółowe:

- kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego,

- ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania      jej piękna,

- kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu,

- zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na    rzecz przyrody ojczystej.

 

 

Formy realizacji:

-   wycieczki,

-   spacery,

-   konkursy,

-   prace porządkowe,

- prace hodowlane,

-   doświadczenia,

-   obserwacje przyrodnicze,

-   eksperymenty,

-   akcje ekologiczne.

 

e) ZDROWIE

 

Przedszkole rozwija umiejętności i nawyki oraz promuje zachowania, które pozwalają spojrzeć na zdrowie, jako wartość.

  

Cele szczegółowe:

-   kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia,

-   nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej,

-   stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych, oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym,

-   angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola.

 Formy realizacji:

-   zajęcia z programu profilaktycznego,

-   zabiegi higieniczne,

-   spacery,

-   wycieczki.

 W naszym przedszkolu przestrzega się i stosuje :

 

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

  • Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
  • Potrafię czekać na swoją kolej podczas działalności zabawowej  i edukacyjnej.
  • Szanuję własność cudzą i wspólną.
  • Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
  • Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
  • Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
  • Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
  • Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
  • Zawsze mówię prawdę.
  • Dbam o naszą salę.
  • Przestrzegam zasad bezpieczeństwa.
  • Słucham pań.
  • Używam grzecznościowych słów.
  • Biorę udział w zajęciach.
  • Kulturalnie zachowuję się przy stole.
  • Sprzątam po zakończonej zabawie.

 

      ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA JEST :

  • Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:

-         często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,                                          

-         przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania

-         osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności

  • Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:

-         dba o swe zdrowie, higienę osobistą, wygląd

-         stara się respektować własne prawa    i obowiązki w grupie i w rodzinie

-         zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób.

  • Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:

-         szanuje własność swoją i cudzą,

-         mówi prawdę.

  • Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:

-         zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania

-         używa zwrotów grzecznościowych, szanuje innych ludzi

  • Przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej, co oznacza, że:

-         jest dojrzały społecznie,

-         odporny emocjonalnie,

-         zmotywowany do nauki w szkole podstawowej.